Trening kettlebell – dlaczego warto trenować odważnikami?

Sport jakim jest kettlebell nie jest dziś tak popularny jak kilkadziesiąt lat temu. Nowocześni ludzie preferują siłownie i zajęcia fitness. Jednak wciąż istnieją zagorzali zwolennicy, którzy polecają kettlebell lifting każdemu. Wady i zalety tego typu ćwiczeń zostaną omówione w tym artykule.

Jak doszło do popularyzacji tego sportu?

Dosłownie 100-200 lat temu różne cyrki jeździły po całym świecie. Było ich tak dużo, a bilety były trudno dostępne, ze względu na duży popyt. Cyrkowcy pokazali wiele cudownych rzeczy. Ale każda z nich szczyciła się swoimi mocarzami. Tak, uważa się, że pierwsi podnoszący ciężary pojawili się w cyrkach. Siłacze, robili niesamowite rzeczy, aby zadziwić publiczność: zginali podkowy gołymi rękami, podnosili kilka osób na sztandze, zrywali łańcuchy.

Ulubionym ćwiczeniem strongmanów była żonglerka i różne ciężkie ćwiczenia z kettlebells. Na przykład, jeden sportowiec potrafił podnieść 32-kilogramowy kettlebell aż 86 razy. Jednocześnie trzymał ciało idealnie prosto i kołysał się, aby pobić rekord.

Co jest dobre, a co złe w ćwiczeniach z kettlebells?

Ten rodzaj aktywności sportowej ma pozytywne i negatywne aspekty. Ten, sport nie jest odpowiedni dla osób, które mają słabą rękę. Ta część ciała będzie napięta przez cały czas trwania ćwiczenia. Jeśli nie przytrzymasz kettlebell, natychmiast wyleci Ci on z ręki.

Jakie są inne wady kettlebell lifting?

W tym sporcie jest wiele kontuzji. Ze względu na to, że wszystkie ruchy wykonywane są na stojąco, stanowią one duże obciążenie dla kręgosłupa. Jeśli nie nosisz specjalnego pasa i nie trzymasz pleców prosto, przemieszczenie kręgów jest nieuniknione. Sport ten, jest również niebezpieczny dla stawów, zwłaszcza barkowych i łokciowych, ponieważ są one bezpośrednio zaangażowane w każde ćwiczenie.

Jakie są zalety kettlebell?

Każde ćwiczenie jest podstawowe i złożone. Ćwicząc z kettlebells, sportowiec angażuje do pracy, wiele mięśni całego ciała. Pozwala to na rozwój całego ciała za pomocą tych samych ćwiczeń. Kolejną dobrą rzeczą w kettlebell jest to, że nie potrzebujesz dużej ilości sprzętu sportowego ani miejsca, wszystko, czego potrzebujesz to kettlebell, pas sportowy, magnezja i 1 metr przestrzeni roboczej.

Decyzja należy do Ciebie

Oczywiście każda osoba musi sama zdecydować, co robić i jaki sport jest bardziej odpowiedni. Podobnie jak w podnoszeniu ciężarów, ciężarki kettlebells mają różne zalety i wady. Jedną z ich cech jest prawdziwy wynik dla ciała, sprawdzony przez lata. Nawet w tych odległych czasach, kiedy kulturystyka ani podnoszenie ciężarów nie istniały, a podnoszenie ciężarów było cyrkową rozrywką, kettlebells dawały mężczyznom możliwość posiadania silnego i wysportowanego ciała.

 

 

Kettlebell – czym jest i jak może Ci pomóc?

Co to właściwie jest?

MarboSport – Kettlebell po polsku bywa nazywany odważnikiem kulowym. Jednak powszechnie jest znany pod angielską nazwą. W Rosji, z której się wywodzi, bywa nazywany girią. Na Zachodzie spopularyzował je Pavel Tsatsouline – były instruktor sportowy radzieckich wojsk specjalnych. Opracował on szereg treningów do wykonania z kettlebell, które można znaleźć w jego książkach Powrót odważników kulowych oraz Wielkie wejście odważników kulowych. Są to klasyki gatunku zawierające nie tylko plany treningowe, ale także informacje naukowe o skuteczności treningów.

Występuje kilka wariantów tego sprzętu. Do najczęściej występujących zalicza się:

  • 16 kg
  • 24 kg
  • 32 kg.

Istnieją oczywiście warianty pośrednie między 16 a 32 kg, zazwyczaj wzrastające o 2 kg (18, 20, 22… 32kg). Odważniki ważące powyżej 32 kg również istnieją, są jednak produktem rzadszym.

Ekstremalna ergonomia

Odważnik kulowy zajmuje mniej więcej tyle miejsca, ile czajnik. Na siłowni odważniki leżą zazwyczaj w rogu sali i zajmują wielokrotnie mniej miejsca, niż hantle. Do użytku domowego zazwyczaj kupuje się jeden odważnik w jednym z trzech wariantów podanych powyżej. Oznacza to, że niemal każdy dysponuje miejscem na taki sprzęt. Tak naprawdę można go położyć w dowolnym miejscu, w którym nie stwarza ryzyka potknięcia się o niego.

Również w ćwiczeniu odważniki kulowe cechują się dużą ergonomią. Wystarczy kawałek wolnej podłogi, by cieszyć się treningiem. Poza mieszkaniami zamieszkanymi przez wiele osób czy nisko sklepionymi każdy znajdzie kawałek przestrzeni na trening.

Jeden sprzęt, wiele korzyści

Kettlebell kupuje się zazwyczaj trzykrotnie. Dzieje to w przypadku, kiedy określony wariant przestaje wystarczać. Oczywiście osoby silniejsze zaczną od razu od 24 a nawet 32 kg. Wtedy sprzęt kupuje się jeden czy dwa razy. I tyle wystarczy. Wokół odważników rozwinęła się społeczność osób trenujących wyłącznie z ich wykorzystaniem. Mimo względnie niewielkich ciężarów, odważniki mogą zbudować imponującą masę, siłę i wytrzymałość. Wszystko dzięki różnorodności treningowej. Istnieje multum ćwiczeń do wykonania. Nawet dla doświadczonych osób niektóre ćwiczenia z lekkim odważnikiem mogą stanowić wyzwanie.

Ponadto odważniki wykorzystuje się w CrossFicie. Ten sport oparty jest o treningi, które każdego dnia są inne. Kupując odważnik za niewielką cenę można cieszyć się dosłownie dziesiątkami tysięcy treningów za ułamek wartości. Za członkostwo w boxie crossfitowym płaci się co miesiąc. Za odważnik – raz. Z jednym sprzętem można szokować swoje mięśnie na wiele różnych sposobów.

Wykorzystujesz kettlebell w treningu? Mogą one znacząco urozmaicić trening

Narzekasz na brak efektów wykonywanych treningów? W takim razie być może jest to najlepszy czas na zmiany w rutynie treningowej. Jeśli do tej pory w treningu siłowym używałeś jedynie sztang, hantli i klasycznego obciążenia, to na pewno warto urozmaicić trening i wdrożyć ćwiczenia z użyciem kettlebell. Już teraz sprawdź jak dzięki nim możesz odnotować znaczący progres treningowy.

Stagnacja w treningu

Osoby początkujące na siłowni mają zawsze największe efekty. I to zarówno jeśli chodzi o wyniki siłowe, przyrost mięśni i ogólne wytrenowanie. Okres, kiedy to dopiero co zaczynamy ćwiczeń ze sztangą jest prawdziwym szokiem dla całego organizmu. Mięśnie nawet po lekkim treningu ulegają rozpadowi, przez co przy dobrym odżywianiu się i zdrowej diecie daje naprawdę kolosalne efekty.

W pewnym momencie przychodzi jednak okres stagnacji. Kilogramy na sztandze nie rosną już tak łatwo jak wcześniej, a my sami odczuwamy coraz większe znudzenie treningiem z powodu braku efektów. I w takim przypadku świetnym urozmaiceniem treningu mogą okazać się przyrządy treningowe typu kettlebell. Co dokładnie mogą one dać i jak je wykorzystać podczas treningów?

Ćwiczenia z użyciem kettlebell

Kettlebell można w treningu wdrożyć na wiele różnych sposobów. Jednak jeśli do tej pory nie mieliśmy z nimi za wiele do życzenia, to możemy przede wszystkim skupić się w pierwszej kolejności na opanowaniu techniki. W tym celu warto poprosić o pomoc trenera na siłowni jeśli trenujemy w klubie fitness lub też obejrzeć filmiki treningowe w internecie, gdy trenujemy w domu.

Akcesoria treningowe takie jak kettlebell sprawiają, że możemy wykonać ćwiczenia treningowe na całe ciało. Do najpopularniejszych ćwiczeń z użyciem tego przyrządu treningowego możemy zaliczyć:

  • różne odmiany przysiady z kettlebell,
  • wymachy w przód i tył,
  • podciąganie z kettlebell,
  • wyciskanie na ławce,
  • wykroki i zakroki,
  • wyciskanie pionowe.

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że za pomocą kettlebell wykonujemy w zasadzie te same ćwiczenia co za pomocą sztangi i hantli. Jednak w przypadku tych przyrządów występuje znacząca różnica, która wpływa na trening. Mianowicie w momencie treningu z kettlebell, ciało musi zaadaptować się do całkowicie nowego ruchu całego ciała. Mięśnie otrzymują nowy bodziec, ponieważ całe ciało musi przyzwyczaić się do ruchu, w którym duże znaczenie odgrywa także stabilizacja. Z tego względu już po kilku treningach można odnieść wrażenie, że ponownie progresujemy w treningu, a to na pewno przełoży się na wygląd sylwetki, a także na wyniki siłowe w klasycznych ćwiczeniach ze sztangą i hantlami.